mozilla

Organizarea unei comunități Mozilla

Articol scris de
Cristina Bratu

Organizarea unei comunități Mozilla poate fi simplă în cazul unui grup mic de contribuitori, însă lucrurile se complică atunci când există mai mulți contribuitori decât am putea coordona.

În ultimul an, comunitatea Mozilla din Spania și-a sporit atât numărul contribuitorilor, cât și a proiectelor derulate, astfel că am fost nevoiți să învățăm cum facem față trecerii de la un grup mic la aproximativ 40 de persoane. Lucrurile sunt destul de simple când ai o comunitate de 4 sau 5 persoane, de obicei fiecare se ocupă de o sarcină anume, accentul se pune pe localizare/ suport pentru utilizatori și se folosește doar email-ul sau o listă de discuții pentru a comunica. Problemele apar atunci când grupul se lărgește și noii membri doresc să se ocupe de marketing, PR, QA.

Voi explica ce soluții am găsit în cadrul comunității spaniole Mozilla și sper ca acesta să fie un exemplu și pentru alte comunități.

Infrastructura noastră se bazează pe:
•    Meritocrație: contribuitori activi și contribuitori ocazionali.
•    Listă de discuții publică unde se anunță proiectele noi.
•    Pagina unde explicăm cum și la ce se poate contribui.
•    Un program dedicat îndrumării contribuitorilor.
•    Pagină de wiki pentru organizarea zonelor, proiectelor, sarcinilor, ședințelor și contribuitorilor.
•    Un server audio mumble pentru conferințe.
•    Un canal irc pe mozilla.org.

Meritocrație
Regulile comunității (es) sunt clare și acceptate de toți membrii acesteia, încă de la început. Precum întreaga comunitate Mozilla, ne bazăm pe meritocrație și suntem împărțiți astfel:
Utilizatori: cei care vizitează saitul.
Contribuitori ocazionali: Utilizatori care contribuie din când în când la diverse proiecte ale comunității
Contribuitori activi: un contribuitor ocazional care a fost activ cel puțin 6 luni ar putea fi propus contribuitor activ sau membru. Va primi dreptul de vot pentru deciziile din interiorul comunității. Dacă va fi inactiv sau nu va mai contribui, va deveni din nou contribuitor ocazional.
Mentori: o categorie specială pentru contribuitorii experimentați care doresc să ajute noii veniți să se integreze în comunitate.

Lista de discuții
Este găzduită de Google Groups, însă pe viitor va fi mutată pe serverele Mozilla. Abonarea la această listă este deschisă oricui, fiind primul pas pentru a se prezenta comunității și a primi informații despre ceea ce se întâmplă în cadrul acesteia. Tot aici se discută despre idei noi sau probleme întâmpinate.
Pentru o mai bună organizare, îi sfătuim pe toți să trimită mesaje pe listă folosind etichete:

  • [Noutăți] Firefox 9
  • [Implicare] Proiecte DeMo
  • [Suport] Verifică mesajele nerezolvate

Pagina „Contribuie
Este pagina dedicată noilor veniți. A fost concepută pentru a prezenta tuturor programul de mentorat (es), paginile cu proiectele în desfășurare (es), resursele pentru contribuitori (es) și toate punctele noastre de interes.

Programul de mentorat
Pe pagina programului de mentorat explicăm pe scurt ce reprezintă Mozilla Hispano și care sunt valorile Mozilla (vrem ca toată lumea să înțeleagă corect conceptul de meritocrație pentru a nu ne confrunta cu probleme pe viitor). Aici aveți o listă cu numele și adresele de mail ale mentorilor; îi încurajăm pe cei interesați să contacteze direct aceste persoane.
Am descoperit că contactul direct cu oamenii este cel mai adecvat mod pentru a le explica celorlalți cum ne desfășurăm activitatea și cum pot ei contribui. Dorim ca mentorii noștri să fie cât se poate de activi, să creeze și să atribuie proiecte în care noii veniți să fie implicați constant încă de la început.

Pagina dedicată proiectelor
Unde îți poți face o idee despre proiectele aflate în derulare.

Resurse pentru contribuitori
Pe această pagină se regăsesc toate instrumentele pe care le folosim, cum se face înscrierea la lista de discuții, cum se face un cont pe saitul nostru pentru a publica articole, rețelele sociale pe care avem conturi, adresa de irc, evenimente, serverul audio și informații despre cum se editează conținutul pe wiki.

Un wiki pentru a le organiza pe toate
De la începutul proiectului, am utilizat pagina de wiki pentru a preciza contribuitorii și metoda de lucru, însă abordarea statică pe care o foloseam s-a dovedit insuficientă când ni s-au alăturat zeci de contribuitori. Am urmat modelul paginii de wiki Mozilla Reps și ne-am îmbunătățit mediawiki-ul folosind Semantic Mediawiki și Semantic Mediawiki Forms. Folosind aceste instrumente, putem distribui informațiile între paginile de wiki.

Pagina de profil
Când un nou contribuitor își face cont pe wiki, își poate completa profilul cu informații personale precum nume, fotografie, țară, domeniul în care vrea să contribuie, adresa de mail, sait personal, cont de twitter. Mozilla este despre oameni și vrem ca cei care ne vizitează pagina să afle acest lucru.
Aceasta este o pagină foarte importantă pentru a identifica toți contribuitorii care lucrează la proiecte, pentru că indică automat toate proiectele, evenimentele, întâlnirile și sarcinile în derulare ale utilizatorilor.

Departamente
Încercăm să păstram structura Mozilla: News, User support, Labs, Engagement, QA și IT. Ne place să o numim „micuța Mozilla din interiorul Mozilla”.
Fiecare departament are un contribuitor experimentat, responsabil de organizarea acestuia și de orientarea persoanelor interesate de a contribui spre o direcție anume.

Proiecte
Fiecare inițiativă reprezintă un nou proiect, de la localizarea AMO la îmbunătățirea design-ului saitului sau Ponturi și trucuri pentru începători. Oricine poate crea un proiect nou, completând un formular.
Fiecare proiect are un coordonator, un departament de care aparține, un status (activ, inactiv, finalizat), o listă cu persoane care participă la el (oricine se poate adăuga pe listă), scop, proiecte auxiliare, întâlniri, sarcini în așteptare, text care să descrie statusul sau orice alte legături și informații despre el.
Proiectele sunt publicate pe pagina departamentului de care aparțin, pentru o vizibilitate sporită.

Sarcini
Orice departament sau proiect poate avea sarcini(es), lucrurile care trebuie făcute de anumiți contribuitori. Nu avem nevoie de o infrastructură dezvoltată precum Bugzilla pentru atribuirea acestor sarcini.
Fiecare sarcină are o descriere, persoană responsabilă, data la care trebuie finalizată și status. Sunt publicate pe pagina corespunzătoare departamentului sau proiectului de care aparțin și pe profilul celui care se ocupă de ea. Acesta este un detaliu foarte important, pentru că le amintește tuturor, într-o manieră discretă, că au ceva de făcut.
Te poți abona la toate sarcinile prin RSS pentru a fi la curent cu noutățile.

Întâlniri
Pentru organizarea unui proiect, avem posibilitatea stabilirii unei întâlniri(es). De obicei se procedează astfel:
•    Coordonatorul proiectului publică un mesaj pe listă în care anunță întâlnirea și întreabă cine este interesat să participe și care ar o posibilă dată a întâlnirii (de cele mai multe ori se folosesc instrumente precum doodle.com)
•    Odată stabilită data, se face o pagină a întâlnirii, cu toți participanții și informațiile necesare. Va fi publicată automat pe pagina întâlnirilor, a proiectului și pe profilul participanților.
•    Folosim un server mumble pentru conferință. Am descoperit că varianta audio este mai eficientă decât comunicarea pe IRC și îmbunătățește relațiile dintre contribuitori. Fiecare întâlnire este înregistrată și încărcată pe pagina dedicată ei.
•    Se adaugă notițe despre conferință pe pagina dedicată întâlnirii și legătura este trimisă pe lista de discuții.
•    Folosim IRC-ul în timpul conferinței pentru a trimite legături și texte. Un jurnal(log) cu discuțiile de pe IRC este atașat pe pagina întâlnirii.

Evenimente
Urmărirea evenimentelor se face tot pe wiki. Orice eveniment la care participă un membru al comunității trebuie publicat aici, chiar dacă nu este organizat de un mozillian. Date, adrese, organizator, număr de participanți, sait web și participanți mozillieni se completează aici pentru a putea fi publicate pe pagina de profil a fiecărui contribuitor.
Este o modalitate minunată de a afla unde se vor afla contribuitorii comunității și de a primi informații despre participarea din partea Mozilla la aceste evenimente.

Detalii finale
Acesta este modul în care funcționează lucrurile în cazul nostru și credem că acest model ar putea fi util și altor comunități. Urmând această structură am reușit să:
•    Îmbunătățim relația pe plan personal dintre contribuitori
•    Toată lumea este informată despre ce se petrece și cine ce face
•    Ideile nu se mai pierd în multitudinea de mailuri
•    Noii veniți știu unde să se îndrepte și la cine să apeleze pentru a începe să contribuie
•    Noii contribuitori primesc sarcini încă din prima zi, iar munca lor este vizibilă și publică pentru restul comunității

Nu uitați, cheia pentru dezvoltarea comunității este aducerea de contribuitori cu profiluri diferite și încurajarea acestora, arătându-le că ei și activitățile pe care le desfășoară fac parte din comunitate! Nu vă concentrați comunitatea doar pe localizare, multe persoane vor să contribuie pe partea de creație (muzică, videoclipuri, imagini); majoritatea viitorilor contribuitori vă vor găsi prin intermediul rețelelor sociale, fiți pe poziții și țineți-i la curent!

Materialul este preluat de pe www.nukeador.com sub licențele CC-BY-SA 3.0 și GFDL 1.3.

Ți-a plăcut? Partajează acest articol

Momentan nu sunt comentarii

android ceata Comunitate concurs contribuie Contribuții download Evenimente Firefox Firefox OS html5 lansare Lansări Mozilla Mozilla România Personas Review Testday Thunderbird Știri